måndag 7 februari 2011

Blommor och kroppkakor

Jag blir ju lätt insnöad på saker och ting i perioder. Nu är blomperioden. Jag gör blommor på löpande band.
I julklapp fick jag presentkort på Panduro av Josef. Förra veckan kom jag då äntligen till skott och skulle handla för det. Hade bestämt mig för att jag ville ha något som jag kunde ta med mig och "handarbeta" med. Vi har ju våra små symöten jag och några kompisar var tredje vecka. Jag har broderat och slickat men det är ju inte kul alltså. Det blir knutar och trassel av broderitrådarna och maskorna på stickningen "försvinner". Inget för mig. Tillbringade således en dryg timme på Panduro med att botanisera i deras hyllor. Finns så mycket kul och det är otroligt inspirerande att gå runt där. Men allt som jag hittade var ju alltså inget enkelt att stoppa i väskan och ta med mig. Ända tills jag då hittade denna lilla tingest.
Flower loom
Att göra garnblommor med
Nu har jag alltså skapat blommor av allt man tänkas kan. Garn naturligtvis, läderband, ståltråd, makramétråd, sisalsnöre, plastsnöre mm. Läderblommorna fick jag för mig att det skulle kunna bli fina armband av. Lämnade mina blommor till Jolin på JS design och hon tände på iden och spann vidare. De som jag inte trätt pärlor på har hon pimpat i efterhand och gjort fina smycken av. Halsband, armband och t.o.m ringar.





Alla tre bilderna är lånade från JSDesign på facebook


JS designs webshop kan ni hitta många fler varianter och även på JSDesign på facebook.
Tycker de blev riktigt fina och nu ska det göras fler i våren och sommarens pastellfärger.

En liten tavla med garnblommor har det också blivit. Den har jag gett bort och tog tyvärr bara bild med min dåliga mobilkamera så färgerna gör sig inte till rätta tyvärr. Men iden är lite söt.



Som ni vet kan jag ju även snöa in i köket. Så har det varit idag. 4 rätter har jag tillagat idag. Det viktigaste av allt. Kropplakor. Jonis påpekade häromdagen att det var väääldigt längesen och det var det ju. Idag blev det alltså av och vi har ätit med stor aptit.
Mitt första minne av Kroppkakor är nog när vi fick det av Birgit i Broby som barn.

1 kommentar:

  1. Hm ja maten var väl ett av dom sämre minnena av birgit,typ kroppkakor o nässelsoppa ,Inte mina favvo rätter inte.Men blommtavlan var ju himla läcker,en sådan vill jag ha!!

    SvaraRadera